48     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : SNK vs Capcom: Chaos



Wojciech "Sashh" Felczak


Witajcie drodzy kombatanci. W tym wydaniu rubryki "Głową w mur", zamiast recenzji jakiegoś mordobicia mam dla Was megazapowiedź najnowszej soczystej bijatyki od firmy Playmore, pod wiele mówiącym tytułem CAPCOM vs. SNK: CHAOS (bądź jak to dzieło nazywają autorzy, po prostu CvS: CHAOS).



Idea by robić croosovery narodziła się bardzo dawno temu w sercach pracowników firmy Capcom. Doszli oni do wniosku, że bijatyki są bardzo monotematyczne i potrzebują jakiegoś powiewu świeżości. Nie chodzi tu bynajmniej o grafikę bo ona zawsze stała na najwyższym poziomie. Po prostu graczom zaczęło nudzić się granie w kolejne nowe pozycje ze znanej im serii. Każdy znał już słabe punkty i zalety zawodników - nie było tego impulsu, który znów przyciągnął by ich do salonu gier i napełnił kieszenie twórców jakąś większą sumką. Pewnego dnia, ktoś grając w STREET FIGHTER'a pomyślał sobie: -Ale cieniasy są w tej gierce, jakby tu się dostał Wolverine to by była masakra.

Cooming Soon


I tak powstał "czokapik". Myśl tę podchwycili programiści z firmy Capcom i zaczęli wydawać croosovery, czyli mordobicia łączące postacie z dwóch (czasem to będzie nawet wiele więcej) światów i walczących ze sobą na zasadzie "taga" (czyli dwóch na dwóch, zmieniających się w trakcie walki wojów). Pomysł ten był strzałem w dziesiątkę. Na platformę CPS2 zaczęły wychodzić tytuły takie jak np. X-MEN vs. STREET FIGHTER, czy MARVEL SUPER HEROES vs. STREET FIGHTER. Zwieńczeniem serii croosoverów na CPS2 było wydanie MARVEL vs. CAPCOM, która łączyła postacie z tylu gier i tylu światów Marvel'a, że policzenie tego graniczyłoby z cudem :].
Programiści przerzucili się na konsole, na które wydano między innymi drugą część "MvC" oraz dwie części gry CAPCOM vs. SNK", która wreszcie połączyła zawodników dwóch konkurujących ze sobą od wieków firm. Wszystko powstało na enginie Capcomu i konsolowcy byli z tej fuzji bardzo zadowoleni. Niestety konsole konsolami, a dla graczy automatowych pozostał wielki niesmak, że w taką grę na swej ukochanej platformie już raczej nie pograją. Lecz teraz, po przejęciu SNK, firma Playmore ogłosiła, że na platformę NeoGeo (!!!) powstaje croosover postaci Capcomu i SNK z bardzo intrygującym podtytułem CHAOS.

A oto intro


O samej grze wiele już wiadomo. Zacznijmy od sposobu rozgrywki. Będzie to typowe SNK'owskie mordobicie typu "player vs. player" (jak np. GAROU: MOTW) z dodanymi po prostu postaciami świata Capcom. Zapomnijcie o idei taga - tej nowinki tu raczej nie uświadczycie. Po wrzuceniu żetonu i naciśnięciu przycisku "start" z jednej strony char-screenu można wybrać postać Capcomu, z drugiej postać teamu SNK. Samych postaci jest na razie 24. Piszę "na razie", ponieważ autorzy sprytnie wprowadzają napięcie dodając co jakiś czas do tego grona jakąś nową osobistość z każdego świata. Najaktualniejszy spis postaci to:

1.Ekipa Capcom: Ryu, Ken Chun-Li, Hugo, Guile, Tessa, Akuma (rulez), Dhalsim, Vega, Barlog, Sagat i M.Bison.
2.Ekipa SNK: Kyo Kusanagi, Iori Yagami, Mai Shiranui, Earthquake, Terry Bogard (yeah!), Shiki, Ryo Sakazaki, Choi Bounge, Kasumi Todoh, Mr. Karate, Kim oraz Genjuryo Kibagami.

Bardzo niepokojące wydaje mi się to, że ze strony Capcomu autorzy zaimplementowali postacie (prawie) wyłącznie z serii STREET FIGHTER.

Rozumiem, że gracze chcą bić się właśnie nimi, ale to chyba lekka przesada. Z ekipy Capcomu wyrzuciłbym na pewno Hugo, Guil'a, Vegę i Barloga oraz dodałbym postacie z CPS1 jak np. Punisher, kogoś z FINAL FIGHT itp. - przerobionych oczywiście graficznie na potrzeby gry. To by była jazda... Bardzo cieszę się natomiast z obecności Akumy. Postaci tej nie było w MARVEL vs. CAPCOM i z tego powodu odczuwałem wielki niedosyt. Niestety muszę donieść, że na filmikach promujących grę (gdzie wszystko powinno być na bank ekstra) niektóre postacie Capcom'u wyglądają okropnie (!).

Fight


Jakiś dwa razy wyższy od wszystkich Hugo, Ken który bardzo przypomina Ryu, wychudzony do granic możliwości M. Bison - to na pewno nie przysłuży się grze na dobre. Ze strony SNK wszystko, zarówno na papierze jak i w samej grze jest ok. Mamy parę postaci z KOF, SAMURAI SHODOWN oraz paru mniejszych bijatyk - w tym oczywiście niezawodnego Terry'ego Bogarda, na którego liczę najbardziej, a prezentuje się on bardzo dobrze. Niestety nie da się połączyć obu sposobów rysowania postaci. Coś trzeba zmienić. Mam nadzieję, że gracze przywykną do nowego image'u postaci Capcom i gra im się spodoba. Teraz czas na grafikę. Pisałem już, że gra wyjdzie na platformę NeoGeo. Grafika mimo tego, że platforma nie oferuje pod tym względem zbyt wiele, stoi na bardzo wysokim poziomie. Postacie poruszają się bardzo naturalnie, tła są bardzo klimatyczne. W filmach reklamowych nie ma za dużo combos'ów (co mnie bardzo dziwi), ale gdy są prezentują się całkiem efektownie (czy efektywnie przekonamy się sami ). W sieci dostępne są krótkie filmy prezentujące walkę Mai z Dhalsimem, Iori z Ryu, Kyo z Hogo, Terry'ego z Vegą oraz Mai z Kenem, więc nie można zakładać, że postacie z danych firm będą mogły walczyć między sobą. Mimo wszystko mam taką nadzieję, gdyż we wszystkich croosoverach taka możliwość istnieje.

Nasi ulubieńcy


CAPCOM vs SNK: CHAOS ma ukazać się na automatach w Japonii 20 lipca tego roku. Z nadzieją i olbrzymią trwogą oczekuję tej gry, gdyż może to być już ostatnia z wielkich gier na automaty. Capcom porzucił tę platformę, jedynie Playmore jeszcze działa na tym polu. Na automaty, takich wielkich i długo oczekiwanych gier, pewnie już nie będzie, nie licząc oczywiście odgrzewanych kotletów w stylu METAL SLUG'a 4 czy KING OF FIGHTERS 2002, które w moim przekonaniu były gorsze od swych poprzedniczek. Chciałbym by ta gra była godnym pożegnaniem firmy SNK i w żadnym wypadku jej nie sprofanowała. Pozostaje nam tylko czekać do wakacji...
Ciekawe adresy w sieci związane z CvS: CHAOS:

www.snkplaymore.jp/official/svc/english/svc_top.php - stronka z wyborem postaci do gry,
www.snk-capcom.com - oficjalna strona gry, duuużo filmów z gry,
www.neo-geo.com/reviews/e3-svc/SVC.htm - filmy i screeny.

Zapraszam na kanał IRC #Emumania.


48     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : SNK vs Capcom: Chaos