22     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Casanova



Krzysztof "Genosha" Kozak


Jest rok 1750 - Giovanni Giacomo Casanova jest świadkiem morderstwa własnej matki, dokonanego przez mongolskich piratów podczas podróży morskiej do Wenecji. Jako jedyny z ocalałych budzi się w domu księcia Grimani. Wyposażony w parę dukatów i względy książęcej córki, rozpoczyna swoją wielką przygodę...



WENECJI CZAR
Miasto możesz zwiedzać na piechotę lub słynnymi gondolami. Warto spróbować obu tych środków transportu, ot chociażby dlatego by móc podziwiać widoki. A jest się czym zachwycać - kto był w Wenecji z lubością ponownie zanurzy się w uliczki otaczające plac św. Marka czy Pałac Dożów. Miejscami jest nawet przyjemniej niż w rzeczywistości, albowiem autorzy oszczędzili nam przemiłego zapachu płynącego z kanałów, tak charakterystycznego i znanego każdemu wielbicielowi Italii.

Casanova poznaje Izabelę


Ulice są zaludnione przez ogromną ilość NPC, z których każdy zajęty jest swoimi sprawami i niekoniecznie będzie chciał poświęcić swój czas na krótką pogawędkę z Casanovą. Spod nóg uciekają nam stada gołębi, tak wszechobecnych w Wenecji. W powietrzu unoszą się motyle i inne robactwo - wszystko pięknie animowane.
Nie zachwyca natomiast grafika samych postaci. Dość kanciaste, nienaturalne sprawiają wrażenie wyjętych żywcem z ALONE IN THE DARK, a nie z przygodówki z 2003 roku. Żadna z kobiet nie wygląda na wartą zalotów samego Casanovy, który nawiasem mówiąc do najprzystojniejszych też się nie zaliczał. Przekonać się o tym za bardzo nie możemy, gdyż kamera balansuje zawsze kilka metrów za naszą postacią, tylko w najważniejszych momentach zbliżając się do Giovanni'ego.


Impreza u dożów


Po Wenecji poruszamy się korzystając z mapy. Nie jest ona konieczna dla kogoś, kto spędził w Wenecji chociaż jeden dzień. Miasto nie jest zbyt wielkie, za to wiernie odwzorowane i jeśli zachowaliście jakieś wspomnienia z wakacyjnej wyprawy do północnych Włoch, bez problemu traficie z portu do każdej ważniejszej lokacji. Jeśli jednak Wenecja jest wam obca warto przez parę minut postudiować mapę ukrytą pod klawiszem F2.
CASANOVĄ BYĆ
Grę obsługujemy przy pomocy myszki i klawiatury. Problem sterowania został dość słabo rozwiązany; nie jest ono intuicyjne i nawet po dłuższej grze może sprawiać problemy. Zupełnie niepotrzebnie przypisano każdej akcji oddzielny klawisz, zamiast np. umieścić je w rozwijanym myszką menu (jak to było zrobione w wielu innych przygodówkach).
Z początku zadania są łatwe i ograniczają się do wykonywania prostych czynności.

XVIII wiek... wszystko na kartki było, pamiętam dobrze


Pójdź tu, przynieś to, znajdź tamto, poderwij tą czy inną pannę. Rutyna. Z czasem jednak dochodzą trudniejsze elementy, wstawki zręcznościowe i bardziej skomplikowane zagadki. Na górze ekranu przez cały czas znajdują się trzy paski oznaczające nasz stan pieniężny, emocjonalny i fizyczny. Należy uważać żeby szczególnie ten ostatni nie osiągnął zera, gdyż nawet dla Casanovy może się to skończyć tragicznie. Co prawda grę można zapisywać do woli, jednak wczytywanie save'ów trwa dość długo (jak w BALDUR'S GATE 2) i jest na dłuższą metę męczące.

PODRYW OSTATECZNY
Zarówno fabuła jak i dialogi stoją na przyzwoitym poziomie, choć nie są pozbawione błędów. Niestety główną wadą gry jest fakt, że nie stanowi ona żadnego wyzwania dla starego wyjadacza przygodówek. Wszystkie trudności ograniczają się do części zręcznościowej gry, skakania po dachach weneckich kamienic i uciekania przez rozzłoszczoną, niedoszłą teściową. Ukończenie gry zajmuje według producentów do 40 godzin, jednak faktyczny czas potrzebny na przejście Casanovy zdaje się być mniej więcej o połowę krótszy.

Casanova bawi się w Robin Hood'a


Jeżeli nie zniechęca cię przeciętna muzyka, niewygodny system sterowania, zbyt łatwe zagadki, a CURSE OF MONKEY ISLAND ukończyłeś już osiemdziesiąty raz - nie zaszkodzi sięgnąć po CASANOVĘ. Dzieło niemieckich programistów można śmiało uznać za grę niezłą, choć bez fajerwerków. Gdyby tylko panowie z Arxel Tribe poprawili kilka błędów, które rzucają się w oczy już od początku rozgrywki, ocena końcowa byłaby nawet o dwa punkty wyższa.


6
7 5 5
+ pomysł
+ odwzorowanie Wenecji
+ zagadki
- kanciastość postaci
- toporne sterowanie
- błędy w dialogach
Gatunek: Przygodówka
Producent/ Wydawca: Axel Tribe
Dystrybutor Pl: Wanadoo Edition
Termin wydania: jest
Wymagania min:

22     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Casanova